A Concorde balesete
(a hivatalos vizsgálati jelentés alapján)
2000.július 25-én Párizsban felszállás közben kigyulladt, majd néhány percnyi repülés után egy közeli szállodára zuhanva száz utasával, kilencfőnyi személyzetével és a szálloda négy lakójával együtt elpusztult az Air France légitársaság F-BTSC lajstromjelű szuperszonikus Concorde repülőgépe.
A baleset világszerte megdöbbentést keltett, hiszen éppen az a csodálatos gép járt szerencsétlenül, amelynek angol-francia közös kifejlesztésével Európa - végre valamiben - megelőzte Amerikát. A két kormány hathatós támogatásával a hatvanas évek végén elkészített húsz darab hihetetlenül gyors, ám rendkívül jó étvágyú gépet az olaj - akkori - hihetetlen megdrágulása miatt csupán a két gyártó ország nemzeti légitársaságai vették meg, és közel harminc évig tetemes gazdasági veszteség árán, de súlyosabb baleset nélkül közlekedtek vele.
A vizsgálók munkáját segítette, hogy a világ legmodernebb utasszállítójának is nevezett típus repüléseit még mindig élénk érdeklődés kísérte, így nem volt hiány szemtanúkban, sőt a tragikus felszállást számos fényképfelvétel és egy videó is megörökítette. Ezeken világosan látszott, hogy a gép még a felszállópályán kigyulladt, és százméteres lángnyelvet húzva emelkedett a levegőbe. Ám csupán néhányszor tíz méteres magasságba jutott, ahol orrát magasan tartva láthatóan a minimális sebesség határán küzdött a levegőben maradásért. E küzdelemben a pilóták alig egy perc után alulmaradtak, és a gép lassú, de megállíthatatlan süllyedéssel a felszállópályától mindössze néhány kilométernyire egy szálloda magányos épületének ütközött, majd felrobbanva porrá égett.
Az alapvető tények tisztázása után következett a baleset okainak felderítése. Elsősorban az volt a kérdés, hogy miért gyulladt ki a repülőgép, és miért nem tudott leszállni még a néhány kilométerre fekvő Le Bourget repülőtéren sem. A katasztrófát követően azonnal lezárt felszállópálya átvizsgálása gyorsan választ adott számos kérdésre. A tűz nyomai világosan láthatóak voltak: ez alaposan megperzselte a betont, és mellette a füvet is. Közvetlenül a megégett felület előtt hatalmas kerozintócsa éktelenkedett, ami azt mutatta, hogy nekifutás közben valamilyen okból igen nagy sebességgel kezdett ömleni az üzemanyag a repülőgépből, és ez a folyadéksugár gyulladt meg és vált hatalmas fáklyává néhány pillanat alatt. |